Græskarsæson: Husk at krydre …

Efterår er græskartid. Og jeg mener ikke halloween-græskar (lad blot supermarkederne om dem), jeg mener rigtige spisegræskar. Hos Det lille Grønttorv har vi fire forskellige:

Rondini eller gem-squash, den lille, grønne runde, der ligger lige på grænsen mellem sommer- og vintersquash. Den er meget hård, og tilberedes bedst på den måde, man bruger i det sydlige Afrika: halver den, fjern kernerne, forkog den ca. 10 minutter, fyld valgfrit fyld i – alt fra smørklat til ost til æg og en stuvning af en art er gangbart – og gratiner den i ovnen. Spis den af den halve skal.

I den modsatte ende af størrelsesskalaen finder vi crown prince, et relativt stort græskar med blågrøn skræl og knaldorange kød. Crown prince egner sig bedst til at skære i stykker og bage i ovnen – behørigt vendt med olivenolie og evt. krydderurter – og servere som tilbehør. Den er også fin i gryderetter, hvor man gerne vil have, at græskarret beholder lidt af sin struktur.

Spaghettisquashen er markant anderledes – her er det ikke græskarkødet, man spiser, det er i virkeligheden de svøb, frøene ligger i – det snaskede, man fjerner fra de andre græskar. Hos spaghettisquashen er kødet blot en lille tynd bræmme under skrællen, men svøbet til gengæld meget opsvulmet. Prik huller i græskarret med en stegegaffel – eller halver det og fjern kernerne, halveringen skal ske med en kniv, du ikke er øm over, for det er et meget tykhudet græskar – og bag det i ovnen (snitfladen nedad i lidt vand for de halveredes vedkommende) ved 175 grader til det er mørt. Skrab derefter indmaden ud og brug den, som du ville bruge spaghetti. Lige nu kan du fx blande krydderurter, tomater og mozarella i “spaghettien”, fylde den tilbage i skrællen og gratinere den i ovnen. Du kan også blot vende den på panden med hvidløg, krydderurter og olivenolie og servere med parmesanost revet over.

Hokkaido-squash, den klassiske, som alt for ofte blot bliver brugt til suppe – en suppe, jeg personligt har lidt det samme forhold til som jordskoksuppen: lidt meh, man kan altså godt få mere ud af hokkaidoen end suppe.

Billedet ovenfor viser et af stadierne på vej til en klassiker, i hvert fald i mit køkken: pasta med græskar. Nemt og enkelt at tilberede. Du skal bruge:

  • Græskar i passende mænge (1 hokkaido passer til 4 personer)
  • Smør (og rigeligt af det, eller qs, som det hedder på apotekersprog)
  • Hvidløg (—do.—)
  • Salvie (—do.–)
  • Salt og peber
  • Bred pasta (100-150 g pr person)

Skræl hokkaidoen, og skær den i bidder på 1-1½ cm. Smelt smør i en sauterepande, der er rummelig nok til både græskar og pasta. Lad græskarret svede langsomt i smørret, til det begynder at blive mørt. Kog i mellemtiden pasta i saltet vand og hak salvie og hvidløg. Vend salvie og hvidløg i græskar-sauteen.

Når pastaen er ved at være klar og græskarret ved at være mørt, skruer du op for temperaturen under græskarret, tager du 1-2 dl kogevand fra pastaen og hælder i græskarblandingen, hvorefter du hælder resten af vandet fra pastaen og vender pastaen i græskarblandingen. Server med masser af parmesan.

Husk at krydre rigeligt – græskar er fra naturens hånd lidt for søde og fade i smagen, så de har brug for modspil.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: